Warszawa, stolica Polski, ma plany na otwarcie swojej pierwszej podziemnej trasy tramwajowej do połowy 2026 roku. Wybudowana pod Ochotą, trasa zaoferuje połączenie do Dworca Zachodniego. Właśnie zostało zawarte porozumienie dotyczące budowy i prace mają rozpocząć się za dwa miesiące. Szacunki sugerują, że rocznie skorzysta z niej ponad 1,2 miliona pasażerów.

Rafał Trzaskowski, prezydent miasta, wyraził swoje zadowolenie z inwestycji w infrastrukturę komunikacji miejskiej, które są odzwierciedlone w europejskich rankingach. Podkreślił również ciągłe inwestycje w transport publiczny, takie jak dodanie 11 stacji metra i prace nad III i IV linią metra. Wskazał na plany dotyczące budowy linii tramwajowej do Dworca Zachodniego i potwierdził, że część trasy zostanie umieszczona pod ziemią, zgodnie z europejskimi trendami.

Nowa trasa tramwajowa o długości 1,6 km, w tym 500 metrów tunelu, umożliwi szybkie i wygodne połączenie do Dworca Zachodniego. Nowe połączenie będzie najbardziej korzystne dla mieszkańców Starej Ochoty, Szczęśliwic i Śródmieścia. Docelowo, trasa będzie również dostępna dla mieszkańców Woli, Wilanowa, Bemowa gdy zostanie zbudowana cała magistrala tramwajowa przez te dzielnice.

Planowany jest podziemny przystanek tramwajowy na Dworcu Zachodnim, który zostanie połączony z dworcem poprzez przejście podziemne. Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich, wskazał na rolę trasy jako kluczowego elementu w tworzeniu komunikacyjnego hubu na Dworcu Zachodnim.

Podziemne perony będą bardzo blisko peronów kolejki WKD na poziomie -2. Dla pasażerów przewidziane są ruchome schody i windy, umożliwiające łatwe przesiadki pomiędzy różnymi środkami transportu bez konieczności wychodzenia na powierzchnię.

Koszt całego projektu wynosi netto 294 mln 820 tys. złotych, a brutto 362 mln 629 tysięcy złotych. Jest to część większego projektu finansowanego z unijnego Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

Aktualnie w Warszawie jest w budowie ponad 11 km nowych tras tramwajowych, w tym na Kasprzaka, Gagarina, Stegny i do Wilanowa. W planach jest również budowa trasy wzdłuż ul. Rakowieckiej i zaprojektowanie trasy na Zieloną Białołękę.

Katarzyna Strzegowska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, podkreśliła priorytet transportu publicznego dla miasta oraz dumę z osiągnięć w tej dziedzinie. Zauważyła również, że flota tramwajów niskopodłogowych liczy już 434 pojazdy i jest największa w Polsce.