Rembertów, dzielnica stołecznego miasta Warszawa, jest w trakcie rozbudowy i modernizacji systemu komunikacyjnego. Po zakończeniu budowy wiaduktu na ulicy Chełmżyńskiej, kolejne plany przewidują stworzenie nowego tunelu pod torami kolejowymi na końcu ulicy Marsa. Proces wyboru wykonawcy inwestycji został już rozpoczęty poprzez ogłoszenie przetargu.
Zarząd Rozbudowy Miasta oraz PKP Polskie Linie Kolejowe SA w dniu dzisiejszym ogłosiły przetarg na budowę tunelu, który będzie przebiegać wzdłuż ulic Marsa i Generała A. Chruściela „Montera”, łącząc Nowy i Stary Rembertów. Dzięki temu mieszkańcy dzielnicy od lat oczekiwanej inwestycji zyskają bezkolizyjny przejazd przez tory kolejowe, co znacznie poprawi bezpieczeństwo. Wszystkie firmy, które chciałyby składać swoje oferty, mają możliwość złożenia ich do 22 listopada. Wykonawca, którego oferta zostanie wybrana, będzie miał 29 miesięcy na realizację projektu. Dodatkowo, planowana jest budowa ulicy Pociskowej.
Jak zapewnia prezydent m.st. Warszawy, Rafał Trzaskowski, inwestycje w modernizację infrastruktury komunikacyjnej są konsekwentnie realizowane, z naciskiem na poprawę bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców. Przykładem jest budowa wiaduktu na ulicy Chełmżyńskiej w Rembertowie, a w najbliższych dniach zamierzają otworzyć oferty na tunel, który ma powstać wzdłuż ulicy 1 Praskiego Pułku w Wesołej.
Plan inwestycji: co dokładnie zostanie wybudowane?
Projektowane zmiany obejmują nową drogę dojazdową do tunelu, która rozpoczyna się na skrzyżowaniu ulic Marsa i Ilskiego. Na tym skrzyżowaniu ma powstać rondo. Tunel, przebiegający pod torami kolejowymi i ulicą Cyrulików, będzie jednokierunkowy z dwoma pasami ruchu oraz nowymi przystankami autobusowymi. Przystanki zostaną połączone z podziemnymi przejściami do peronu kolejowego poprzez specjalne łączniki. Wyjście z tunelu planowane jest na środku alei Chruściela „Montera”, na wysokości ulicy Strażackiej. Na skrzyżowaniu alei Chruściela „Montera” z ulicą Cyrulików zostanie wybudowane kolejne rondo, które umożliwi skręty we wszystkich kierunkach, a także zawracanie.
Ulice Bellony i Marsa od skrzyżowania z ulicą Pociskową do likwidowanego przejazdu oraz ulica Marsa od przejazdu do ul. Ilskiego zostały zaprojektowane jako jednokierunkowe w stronę ronda. Dopuszczalny będzie natomiast ruch rowerowy pod prąd. Ulica Pociskowa zostanie połączona z ulicą Ilskiego – planowana jest tutaj droga dwukierunkowa z chodnikami po obu stronach, która zapewni dojazd do posesji sąsiadujących z drogą, w tym do znajdującego się tu centrum handlowego.
Na południowej stronie torów kolejowych powstaną chodniki dla pieszych po obu stronach jezdni. Chodnik po lewej stronie będzie prowadził od skrzyżowania ul. Marsa i Ilskiego do zachodniego przejścia podziemnego na peron kolejowy, a chodnik prawostronny do przejścia wschodniego. Te nowe chodniki będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z kolei na północnej stronie torów kolejowych powstaną chodniki po obydwu stronach al. Chruściela „Montera” i ul. Cyrulików.
Budowa bezkolizyjnych przejazdów nad torami kolejowymi jest możliwa dzięki umowie pomiędzy m.st. Warszawą a PKP PLK SA, która reguluje współpracę i finansowanie prac związanych z budową trzech takich przejazdów – wiaduktu i tunelu w Rembertowie oraz tunelu w Wesołej. Budowa wiaduktu na ulicy Chełmżyńskiej rozpoczęła się już w tym roku. Wiadukt będzie biegł nad ulicami Chłopickiego i Strażacką i będzie częścią drogi, która prowadzi od skrzyżowania ulicy Chełmżyńskiej i Stelmachów po południowej stronie linii kolejowej do ronda na skrzyżowaniu z ulicą Chełmżyńską po stronie północnej. Zakończenie budowy planowane jest na koniec 2025 roku.
W Wesołej powstanie natomiast tunel wzdłuż ulicy 1 Praskiego Pułku. Tunel będzie posiadać jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu, chodnik po jednej stronie oraz ścieżkę rowerową. Projekt przewiduje także wybudowanie trzech rond: na skrzyżowaniu ulic 1 Praskiego Pułku, Władysława Sikorskiego i Jana Kilińskiego, na ulicy Okuniewskiej po zachodniej stronie tunelu oraz ronda, które umożliwi komunikację między osiedlem Plac Wojska Polskiego a ulicą 1 Praskiego Pułku, która przebiegać będzie w tunelu.
