Zapowiadany koniec budowy innowacyjnej zajezdni tramwajowej w Annopolu w Warszawie zbliża się wielkimi krokami. Planowane jest, że prace zostaną zakończone jesienią bieżącego roku. W efekcie powstanie najbardziej zaawansowany technologicznie i ekologiczny obiekt tego typu w Polsce oraz na terenie całego regionu, który będzie obsługiwał ponad 150 tramwajów niskopodłogowych. W dniu 5 czerwca, prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski, odwiedził miejsce budowy.
Prezydent Trzaskowski wyraził swoje zadowolenie z postępu prac budowlanych i poinformował o planach dotyczących funkcjonowania zajezdni po jej ukończeniu. Szacowane jest, że znajdować się tam będzie ponad 150 tramwajów, które będą obsługiwać linie otwarte pod koniec poprzedniej kadencji, czyli Kasprzaka i Gagarina, ale również te trasy, które są budowane w obecnej kadencji, w tym przede wszystkim linię na Wilanów.
Zajezdnia tramwajowa na Annopolu obejmuje prawie 12 hektarów powierzchni i ma ponad 16 km torów. Jest wyposażona w zaawansowany system sterowania i będzie zasilana w znacznej mierze z przyjaznych dla środowiska, odnawialnych źródeł energii. Część energii w budynku będzie generowana za pomocą pomp ciepła i paneli fotowoltaicznych. Obiekt będzie zautomatyzowany, co przyczyni się do oszczędności energii. Dodatkowo, po zakończeniu prac, 20% powierzchni będzie stanowiła czynna biologicznie zielenia.
Prezydent Trzaskowski podkreślił również wagę finansowania takich inwestycji ze środków unijnych. Całkowity koszt budowy zajezdni wynosi prawie 700 milionów złotych, z czego 85% pochodzi z funduszy unijnych. Również wszystkie obecnie realizowane inwestycje komunikacyjne w stolicy mogą liczyć na wsparcie finansowe z budżetu miejskiego.
Zajezdnia na Annopolu jest wyposażona w system informatyczny, który umożliwi automatyzację wielu operacji, które dotychczas były wykonywane ręcznie przez pracowników. System ten pozwoli na identyfikację każdego tramwaju wjeżdżającego i wyjeżdżającego z zajezdni oraz sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać. Dzięki temu możliwe będą znaczne oszczędności, które w ciągu 10 lat mogą wynieść około 10 milionów złotych.
Ekologia jest ważnym elementem projektu zajezdni na Annopolu. Obiekt będzie zasilany w dużej mierze z przyjaznych dla środowiska, odnawialnych źródeł energii. Planowane jest wykorzystywanie pomp ciepła i ogniw słonecznych oraz magazynowanie wody do celów mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.
Konsorcjum składające się z firm ZUE (lider) oraz Yörük Yapı Inşaat A.Ş. jest wykonawcą budowy zajezdni. Wartość umowy to 689 milionów złotych a dofinansowanie z UE wynosi około 555 milionów złotych.
