Veturilo, rower miejski znany mieszkańcom Warszawy, jest dostępny dla użytkowników od początku marca. Przez cały rok, w stolicy Polski trwają prace projektowe i budowlane mające na celu zwiększenie liczby tras rowerowych. Z początkiem wiosny możemy spojrzeć na dotychczasowe osiągnięcia w zakresie realizacji kluczowych projektów.
Aktualnie, sieć ścieżek rowerowych w Warszawie ma długość ponad 770 kilometrów. Większość z nich wykonana jest z asfaltu. Od pierwszego dnia marca, niemal 3,3 tysiąca jednośladów Veturilo rozpoczęło swoją podróż po tych trasach, korzystając z jednej z 329 stacji rowerowych rozlokowanych we wszystkich dzielnicach miasta.
Warszawa ciągle rozbudowuje swoją infrastrukturę rowerową. Obecnie trwa proces wyboru wykonawcy dla centralnego odcinka „rowerowego kręgosłupa Warszawy”, czyli trasy N-S biegnącej przez centrum miasta. Wybrany kontrahent rozpocznie prace budowlane wzdłuż ulicy Andersa w ciągu kilku najbliższych miesięcy, rekonstruując obszar od ulicy Nowolipki do Dworca Gdańskiego. Projekt ten, wart ponad 30 milionów złotych, obejmuje również przebudowę sygnalizacji na kolejnych skrzyżowaniach oraz budowę rozjazdów i łączników rowerowych prowadzących do prostopadłych tras. W międzyczasie trwają przygotowania do wyboru firm budowlanych dla innych odcinków tej trasy: pl. Bankowy – Nowolipki i wzdłuż ul. Mickiewicza.
W Warszawie od lat realizowane są liczne projekty związane z rozbudową i modernizacją infrastruktury rowerowej, finansowane z budżetu obywatelskiego. Prace te prowadzone są praktycznie non-stop na przestrzeni całego roku, objęte są one co najmniej 20 kilometrami różnorodnych tras rowerowych. Aktualnie trwa asfaltowanie odcinków na ulicach Kasprowicza i Marymonckiej na Bielanach oraz wzdłuż Kanału Żerańskiego na Białołęce (inwestycja urzędu dzielnicy). Równocześnie prowadzone są przetargi na trasy położone w Alejach Jerozolimskich (Śmigłowca – Na Bateryjce) oraz na ulicach: Domaniewskiej (Samochodowa – Wołoska), Wenedów (most Gdański – Zakroczymska), Sanguszki (Wybrzeże Gdańskie – Zakroczymska) i Andersa (Świętojerska – Długa). Dodatkowo, przetarg na montaż 6 dużych wiat rowerowych oraz przebudowę narożnika na skrzyżowaniu ulic Idzikowskiego i Powsińskiej jest w trakcie realizacji.
Na początku marca zakończyły się prace nad modernizacją sygnalizacji na skrzyżowaniu ul. Powązkowskiej i Krasińskiego na Żoliborzu, której koszty pokrył w całości prywatny inwestor. Na tym skrzyżowaniu powstał kompleksowy system przejazdów dla rowerzystów. Podobne rozwiązania planowane są również na skrzyżowaniach Branickiego i Sarmackiej w Wilanowie oraz Rembielińskiej 8 na Targówku. Obydwa te miejsca będą wyposażone w nowe sygnalizacje świetlne, a obecnie trwają przetargi na wykonawców tych prac.
W tym tygodniu pierwsze tramwaje rozpoczną kursowanie po nowo wybudowanej trasie na ulicy Kasprzaka na Woli. Zakończenie robót związanych z budową nowej trasy tramwajowej oznacza także realizację projektu infrastruktury rowerowej, prowadzonego przez spółkę Tramwaje Warszawskie. Projekt ten obejmuje ponad 2 kilometry nowych tras, w tym kompleksowe zmiany na rondzie Tybetu, gdzie powstanie komplet przejazdów rowerowych oraz oddzielenie trasy rowerowej od strefy dla pieszych.
Na nadchodzącej sesji budżetowej Rady Miasta, radni zdecydują o kwestii budowy ostatniego brakującego odcinka ścieżki rowerowej na ulicy Puławskiej, od ulicy Dolnej do Rakowieckiej. Środki finansowe przeznaczone na ten cel umożliwią rozpoczęcie poszukiwań projektanta, który zaproponuje zmiany na ponad kilometrowym odcinku tej ulicy. Ten projekt modernizacji obejmie nie tylko infrastrukturę rowerową, ale również chodniki, jezdnie, tereny zielone, miejsca parkingowe, oświetlenie uliczne, sygnalizację oraz sieci podziemne.
