Dziś rozpoczęły się prace remontowe na torowisku ulicy św. Jacka Odrowąża, prowadzone przez Tramwaje Warszawskie. Czas modernizacji będzie wiązał się z tymczasowym zwężeniem jezdni. Tramwaje będą kursować aż do ronda Żaba, a w związku z tym uruchomiona została komunikacja zastępcza. Prace potrwają do końca czerwca.

Remont dotyczy torów prowadzących do nowo budowanej zajezdni na Annopolu, której budowa jest już na ukończeniu. Zajezdnia ta zajmuje blisko 12 hektarów powierzchni i po jej ukończeniu, będzie mogła przypilnować ponad 150 tramwajów nocujących na jej terenie. Zatrudnienie znajdzie tam ponad 400 osób, co czyni ją najnowocześniejszą zajezdnią w Polsce, a nawet w tej części Europy.

Wymóg posiadania tak obszernej i zaawansowanej technologicznie zajezdni wynika z ciągłego rozwoju warszawskiej sieci tramwajowej. Obecnie budowanych jest blisko 11 kilometrów nowych tras tramwajowych. Na przykład, trasa na Kasprzaka jest już gotowa, za kilka tygodni ruszy tramwaj wzdłuż Gagarina. Po wakacjach pasażerowie będą mogli dojeżdżać do Wilanowa, a w przyszłym roku na Stegny. Wkrótce rozpoczną się prace nad budową tramwaju na Rakowieckiej i do stacji Warszawa Zachodnia. Wszystkie te trasy będą obsługiwane przez tramwaje z zajezdni Annopol.

Zajezdnia na Annopolu będzie ekologiczna i inteligentna. Długość wszystkich torów w nowym obiekcie przekroczy 16 kilometrów. Obiekt będzie wyposażony w 100 zwrotnic, z których znaczna większość, czyli około 70 procent, będzie sterowana automatycznie przez inteligentny system zarządzania. Unikalnym elementem jest to, że Annopol jako pierwsza zajezdnia w Polsce, będzie korzystać z odnawialnych źródeł energii. Zainstalowane zostaną tam pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i jej wykorzystywanie do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.

Zajezdnie Annopol nie zabraknie zieleni. Niektóre budynki oraz ekrany akustyczne zostaną pokryte pnączami. Zaprojektowano również zielone torowisko oraz nasadzenia drzew, krzewów i rozchodnika. Powierzchnia zajmowana przez rośliny pokryje około 20 procent całej zajezdni.

Początek pracy zajezdni zaplanowany jest na wakacje. Wtedy odbędzie się przeprowadzka tramwajów i przeniesienie pracowników, którzy dotychczas byli zatrudnieni w innych zakładach.

Remont torowiska na ulicy Odrowąża to pierwszy etap prac, które mają na celu zapewnić sprawny dojazd do nowej zajezdni Annopol. Remont będzie prowadzony odcinkami, a na każdym z nich prace potrwają około dwóch tygodni:

– od ronda Żaba do ulicy Staniewickiej,
– na przejeździe przy ulicy Staniewickiej,
– od ulicy Staniewickiej do Pożarowej,
– od Pożarowej do Matki Teresy z Kalkuty.

Podczas prowadzenia prac, lewy pas na nitce prowadzącej w kierunku ulicy Matki Teresy z Kalkuty będzie czasowo zamknięty. Na skrzyżowaniu ze Staniewicką i Pożarową jezdnia zostanie zwężona do dwóch pasów – prosto i w lewo, a na skrzyżowaniu z ulicą Matki Teresy z Kalkuty – prosto oraz prosto i w prawo. W tym ostatnim przypadku zamknięty zostanie środkowy pas na Odrowąża przed skrzyżowaniem z Pożarową.

Podczas prac na przejeździe przy Staniewickiej, oprócz lewego pasa na Odrowąża, dodatkowo zostanie wygrodzony lewoskręt na Staniewicką.

Aby ominąć utrudnienia, można skorzystać z ulicy św. Wincentego do Matki Teresy z Kalkuty lub Jagiellońską do Trasy Toruńskiej i ulicy Wysockiego.

Od dzisiaj tramwaje linii 1, 3, 4 oraz 25 kursują na trasach skróconych – tylko do ronda Żaba. Tam zamieniają się numerami i jadą dalej po trasie innej linii; np. „jedynka” z placu Narutowicza, od ronda Żaba pojedzie jako „trójka” jej trasą na Gocławek. Tramwaje linii 25 dojadą tylko do ronda Żaba.

Trasa autobusów linii 234 została wydłużona do stacji M2. Z pętli Augustów autobusy jadą teraz swoją trasą do Daniszewskiej, a dalej przez Annopol, Rembielińską i Kondratowicza do pętli przy metrze Bródno.

Na odcinku Rondo Żaba – Metro Bródno uruchomiona została autobusowa linia zastępcza Z-1. Autobusy z ronda Żaba kursują ulicami: Odrowąża, Matki Teresy z Kalkuty, Rembielińską, Kondratowicza do metra Bródno. Część autobusów jeździ na trasie wydłużonej do Żerania Wschodniego.