Kolejne etapy rozbudowy sieci ścieżek rowerowych w stolicy są już w toku. Szczególnie istotnym jest plan budowy kolejnej części trasy rowerowej N-S na odcinku ulicy Andersa, który stanowi kontynuację tej drogi przez serce stolicy. Zleceniodawca przewiduje, że po podpisaniu umowy, wykonawca będzie miał 20 miesięcy na zakończenie prac. Ponadto, kolejne projekty dla cyklistów w okolicach Śródmieścia są już przygotowywane.
Planowana trasa rowerowa wzdłuż ulicy Andersa przyciągnęła aż czterech potencjalnych wykonawców. Ciekawym jest, że dwie oferty są niższe od przewidywanego kosztorysu, przy czym najniższa wynosi 31,8 milionów złotych – to o 2,5 miliona mniej niż zakładany budżet. Teraz przyszedł czas na weryfikację tych propozycji.
Nowo powstały szlak dla jednośladów będzie biegł od ulicy Nowolipki do Dworca Gdańskiego (ulica Dawidowskiego). Trasa zostanie wyznaczona po zachodniej stronie ulicy i połączy się z już istniejącymi trasami na ulicach Bonifraterskiej, Świętojerskiej, Anielewicza i Dawidowskiego, tworząc jednolitą sieć rowerową na Muranowie.
Projekt przewiduje również szereg dodatkowych udogodnień dla rowerzystów. Będą to między innymi kompleksowe przejazdy rowerowe na skrzyżowaniach z ulicami Stawki oraz Anielewicza i Świętojerską. Natomiast w pobliżu budynku przy ulicy Andersa 23 powstanie dwukierunkowy łącznik na wschodnią stronę tej ulicy. Przewidziano też wyniesione przejście dla pieszych i przejazd rowerowy na skrzyżowaniu ulic Świętojerskiej i Wałowej.
Zarazem z budową trasy po zachodniej stronie, planowane jest stworzenie ścieżki rowerowej także po wschodniej stronie ulicy Andersa. Ten segment trasy będzie finansowany z funduszy budżetu obywatelskiego oraz położony między ulicami Długą a Świętojerską, wzdłuż Ogrodu Krasińskich.
W ramach procesu budowy dróg rowerowych, firma wykonawcza będzie musiała również zająć się modyfikacją sygnalizacji na kilku skrzyżowaniach oraz remontem chodników – między innymi tego na odcinku od ul. Anielewicza do ul. Nowolipki. Jest także planowane wprowadzenie nowych nasadzeń drzew i krzewów.
Planowana trasa wzdłuż ulicy Andersa jest najważniejszym elementem tegorocznej inwestycji w rozbudowę infrastruktury rowerowej na terenie Śródmieścia. W ramach tej strategii, przygotowywane są kolejne etapy budowy ścieżki rowerowej na ulicy Andersa (odcinek Nowolipki-pl. Bankowy) oraz na ulicy Mickiewicza (Dworzec Gdański-pl. Wilsona). Te działania mają na celu stworzenie spójnej trasy rowerowej północ-południe przez centrum Warszawy.
Jednak to nie koniec działań na rzecz usprawnienia przemieszczania się rowerem przez centrum miasta. Nadal realizowane są plany związane z przebudową kwartału ulic Złotej i Zgoda, których efektem będą dwa nowe przejazdy rowerowe przez ulicę Marszałkowską oraz wprowadzenie kontraruchu na jednokierunkowych ulicach.
W ramach Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego planowane jest również wykorzystanie środków unijnych na budowę drogi dla rowerów po wschodniej stronie alei Jana Pawła II. Trasa ta będzie prowadzona od alei „Solidarności” do ronda ONZ, z dodatkowym jednokierunkowym łącznikiem z ulicą Elektoralną oraz przejazdem przez ulicę Twardą.
Warto wiedzieć, że w rozbudowie sieci rowerowej w Śródmieściu uczestniczą również mieszkańcy miasta. Przykładem jest realizacja projektu z budżetu obywatelskiego, który zakłada budowę ścieżki rowerowej na ulicy Wenedów oraz wyznaczenie pasów rowerowych na ulicy Sanguszki. Te projekty powinny zostać ukończone jeszcze w tym roku.
