W Warszawie prowadzone są testy jednego z najbardziej przyjaznych dla środowiska autobusów, Autosan Sancity 12 LFH, wyprodukowanego w Polsce. Autobus ten nie emituje żadnych szkodliwych gazów, zasila go bowiem czysty wodór, a jedynym produktem emitowanym do atmosfery jest para wodna. Ten błękitny pojazd będzie obsługiwał trasy warszawskich linii przez okres miesiąca, a najczęściej będzie można go napotkać na trasie linii numer 222.

Miejskie Zakłady Autobusowe przeprowadzają już drugi raz badania nad najnowocześniejszą technologią zasilania wodorem w warunkach miejskiego ruchu drogowego. Trochę ponad rok temu mieszkańcy Warszawy mieli okazję poznać polski Nesobus. Teraz przyszedł czas na inny model polskiego pojazdu miejskiego, Autosan Sancity 12 LFH, wyprodukowany w Sanoku.

Autosan Sancity 12 LFH ma długość 12 metrów i oferuje 30 miejsc siedzących oraz przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach. Kluczowym elementem tego autobusu, oprócz silnika o mocy 230 kilowatów, jest magazyn energii, który składa się z baterii litowo-tytanowych o mocy 235 kW oraz ogniwa wodorowego o mocy 70 kilowatów. Przeprowadzenie tych testów pomoże ekspertom MZA w przyszłych decyzjach dotyczących zakupu floty autobusów na wodór.

Pojazd, napędzany czystą energią, został przypisany do zajezdni „Woronicza” i najczęściej będzie obsługiwać trasę linii 222, która przebiega przez Aleje Ujazdowskie, Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat. Okazjonalnie można go będzie również zobaczyć na innych trasach.

Warszawa od wielu lat konsekwentnie modernizuje swoją flotę transportu publicznego, aby była ona jak najbardziej przyjazna dla mieszkańców i środowiska. Miejskie Zakłady Autobusowe posiadają już prawie 500 pojazdów zero- i niskoemisyjnych. Ten zestaw zawiera 335 autobusów gazowych i ponad 160 elektrycznych. Zarząd Transportu Miejskiego przeprowadza długotrwałe testy dwóch kolejnych elektrobusów – marek MAN i Yutong.

Planowane są jednak kolejne zakupy. Już w tym roku do stolicy mają trafić następne przegubowe autobusy elektryczne. Zarząd Transportu Miejskiego zamówił 12 takich pojazdów, a Miejskie Zakłady Autobusowe są blisko zakupu kolejnych trzydziestu – obecnie trwa ocena ofert w przetargu, do którego zgłosiło się czterech oferentów z całego świata.

Planowany jest również kolejny przetarg na 80 zeroemisyjnych elektrobusów przegubowych oraz nieco krótszych, o długości 12 metrów.