Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie podjął decyzję o rozszerzeniu swojej floty autobusów elektrycznych. W tym celu zawarto umowę na zakup 12 niskopodłogowych przegubowców od firmy Solaris. Po dodaniu tych nowych jednostek, całkowita liczba zeroemisyjnych autobusów w barwach Warszawskiego Transportu Publicznego wyniesie 174.

Warszawa zdecydowała się na przyjęcie do eksploatacji 12 fabrycznie nowych autobusów przegubowych Solaris Urbino Electric 18, napędzanych silnikami elektrycznymi. Te pojazdy mają zdolność przewożenia ponad 120 pasażerów, w tym 39 na miejscach siedzących. Są to najdłuższe, 18-metrowe pojazdy dostępne w Warszawskim Transporcie Publicznym.

Jest to bezprecedensowy krok dla miasta, gdyż zakup ten jest finansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dotychczas większość pojazdów dla warszawskiej komunikacji miejskiej była nabywana za środki własne bądź europejskie – zauważa zastępca prezydenta miasta Warszawy, Michał Olszewski. Nowe autobusy elektryczne będą własnością miasta i zostaną przekazane Miejskim Zakładom Autobusowym na zasadzie dzierżawy, które będą odpowiedzialne za ich obsługę.

Nowo zakupione Solarisy posiadają wiele udogodnień. Są to m.in. niskopodłogowość, klimatyzacja, wyznaczone miejsca dla wózków, system informacji pasażerskiej, licznik pasażerów z możliwością przesyłania danych online, monitoring oraz blokady alkoholowe dla kierowców. Ładowanie jest możliwe za pośrednictwem „wtyczkowych” złączy w zajezdniach oraz pantografów na pętlach z ładowarkami. Ponadto pojazdy są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zostały wyposażone m.in. w przyciski opisane alfabetem Braille’a, które powiadamiają kierowcę o konieczności rozłożenia podjazdu dla wózków inwalidzkich i użycia tzw. przyklęku.

Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego m.st. Warszawy, podkreśla, że zastosowanie tak nowoczesnych pojazdów jest kolejnym krokiem w procesie wymiany warszawskiej floty autobusowej na zero- i niskoemisyjną. Poprzez ten krok chcemy jeszcze bardziej zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego.

Nowe autobusy zostaną dostarczone do Warszawy w czterech partiach. Pierwsza partia trafi na miejsce jesienią 2024 roku, a pozostałe będą dostarczane do końca lutego 2025 roku. Będą one stacjonować w trzech zajezdniach: Woronicza, Ostrobramska i Stalowa. Dzięki tym nowym pojazdom, aż 174 zeroemisyjne jednostki będą mogły być skierowane do obsługi linii WTP.

Zakres zamówienia obejmuje również przeszkolenie załogi – łącznie 25 osób (10 kierowców i 15 mechaników) – w zakresie prawidłowego, bezpiecznego i ekonomicznego eksploataowania autobusów oraz prawidłowej obsługi technicznej pojazdów.

Warszawa brała udział w programie priorytetowym „Zielony transport publiczny”, organizowanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Stolica otrzymała pozytywną ocenę wniosku i uzyskała dofinansowanie do zakupu niskoemisyjnych autobusów. Zakup dwunastu nowych Solarisów będzie kosztował około 51 milionów złotych, z czego około 12,8 miliona złotych pochodzić będzie z miejskiego budżetu. Pozostała część finansowania to dotacja i pożyczka.

Bezzwrotna dotacja wynosi 13,44 miliona złotych i pokryje 35% kosztów zakupu pojazdów. Pieniądze na ten cel trafią do Warszawy w trzech transzach: 1,120 miliona złotych w 2024 roku; 11,648 milionów złotych i 672 tysiące złotych w 2025 roku. Miasto zaciągnie również preferencyjnie oprocentowaną pożyczkę na kwotę 24,96 miliona złotych. Pożyczka ta zostanie uruchomiona w dwóch transzach: 2,08 miliona złotych w roku 2024 i 22,880 milionów złotych w roku 2025. Spłata planowana jest na lata 2026-2036.