Zakończona faza konsultacji i przeprowadzone analizy doprowadziły do powiększenia zakresu warszawskiej Strefy Czystego Transportu (SCT). W odniesieniu do pierwotnych planów, teraz obejmie ona większy obszar i zawierać będzie dodatkowe rozwiązania szczególnie korzystne dla seniorów oraz osób zamieszkujących i płacących podatki na tym terenie. Te zmiany mają na celu poprawę jakości powietrza w Warszawie. W najbliższym czasie Rada m.st. Warszawy podejmie decyzje co do finalnej formy i terminów realizacji tego projektu.

Na początku 2023 roku, władze miasta przedstawiły pierwszy szkic strefy czystego transportu, a jednocześnie rozpoczęły się trzymiesięczne konsultacje społeczne na ten temat. Proces ten zaowocował ponad 3000 uwag, które wpłynęły na ostateczny kształt projektu. Dodatkowo przeprowadzono liczne rozmowy i spotkania dotyczące proponowanych rozwiązań, jak również wykonano dodatkowe analizy zgłoszonych propozycji zmian.

Wprowadzone zmiany uwzględniają potrzeby seniorów i mieszkańców strefy, oferując im dodatkowe ulgi i wyjątki. Mieszkańcy strefy będą mieli cztery lata na dostosowanie się do nowych wymogów. Tymczasem dla kierowców z Warszawy, ale spoza obszaru SCT oraz dla osób spoza Warszawy, warunki pozostają bez zmian. Kierowcy, którzy ukończyli 70 lat i posiadacze pojazdów zabytkowych otrzymają bezterminowy wyjątek.

Według projektu, SCT obejmie obszar ponad dwukrotnie większy, wliczając w to całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, niemal całe Ochotę i Pragę Południe, większą część Mokotowa i połowę Woli. Propozycje te są odpowiedzią na opinie mieszkańców, zarówno tych mających trudności z przystosowaniem się do nowych zasad, jak i tych, którzy zależy na poprawie jakości powietrza – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.

Finalne założenia projektu SCT zakładają powiększenie jego obszaru oraz przesunięcie terminu wprowadzenia jej wymogów dla mieszkańców strefy. Ma to na celu dać więcej czasu właścicielom pojazdów nie spełniających norm emisyjnych na ich wymianę.

Mieszkańcy Warszawy, którzy płacą tu podatki i zamieszkują w obrębie strefy, zostaną zwolnieni z wymagań na dwóch pierwszych etapach wprowadzania SCT. Nowe zasady zaczną obowiązywać ich dopiero od stycznia 2028 roku. Wtedy to nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Seniorzy (osoby, które do końca 2023 roku ukończą 70 lat), jeśli wcześniej byli właścicielami swoich pojazdów, otrzymają dodatkowy wyjątek i zostaną bezterminowo zwolnieni od wymogów SCT.

SCT to obszar, po którym mogą poruszać się tylko pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. Tego typu rozwiązanie znane jest w wielu europejskich miastach jako skuteczny sposób na poprawę jakości powietrza. Obecnie istnieje już ponad 320 takich stref w Europie, najwięcej w Niemczech i we Włoszech. W Polsce podobne rozwiązanie zostało już przyjęte przez Kraków i zacznie obowiązywać od lipca 2024 roku.

Badanie przeprowadzone na zlecenie stołecznego ratusza w 2023 roku na grupie 1020 osób wykazało, że prawie 70% dorosłych mieszkańców Warszawy (w tym 66% kierowców regularnie korzystających z samochodów) popiera wprowadzenie SCT.