Stolica Polski rozpoczyna kolejny etap miejskiej kampanii pod hasłem #stopbezgrołom. W najbliższym czasie, w warszawskich placówkach edukacyjnych, zorganizowane zostaną specjalne lekcje dotyczące problemu wandalizmu w przestrzeni miejskiej. Już dziś grupa uczniów ze śródmiejskiego liceum miała okazję doświadczyć na własnej skórze, jak trudne jest usuwanie zanieczyszczeń i dewastacji ze ścian kamienic.

Uczniowie podjęli się trudu usunięcia bazgrołów oraz innych napisów z fasad domów znajdujących się na ulicy Chmielnej 14 i 15, które są integralną częścią historycznej zabudowy tej ulicy. Młodzież miała też możliwość uczestniczyć w przygotowywanej przez pracowników Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków prelekcji pt. „Kiedy graffiti staje się wandalizmem”.

„Nasze działania mają na celu przeciwdziałanie pseudograffiti na zabytkach, opierając się głównie na specjalnym programie edukacyjnym. Dzisiejsze spotkanie z młodzieżą z Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Zamoyskiego to zapowiedź nadchodzących lekcji i jednocześnie angażowanie młodych ludzi w naszą kampanię #stopbezgrołom. Mam nadzieję, że stworzą oni niewielką społeczność ambasadorów tej akcji w swoich środowiskach” – mówiła Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta miasta stołecznego Warszawy.

Kampania #stopbezgrołom zainicjowana została w lipcu bieżącego roku. Ma za zadanie ograniczyć lub nawet całkowicie wyeliminować pseudograffiti z elewacji poprzez edukację. W ramach kampanii przeprowadzone zostaną lekcje dla uczniów szkół podstawowych i średnich, które mają na celu zapoznać młodzież z tym problemem. Scenariusz lekcji oraz cały program edukacyjny zostały przygotowane przez Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń i wkrótce trafią do ponad 400 placówek oświatowych.

W dalszych działaniach pilotażowej kampanii przewidziane jest między innymi usuwanie bazgrołów z ulicy Chmielnej czy współpraca z tamtejszymi wspólnotami mieszkaniowymi w celu wypracowania modelu działania przy czyszczeniu kamienic objętych ochroną konserwatorską. „Naszym celem jest stworzenie modelu, który mógłby być wykorzystany na terenie całego miasta, nie tylko w przypadku obiektów zabytkowych”- dodaje Renata Kaznowska.

Kampania #stopgraffiti współpracuje z wieloma partnerami takimi jak wspólnoty mieszkaniowe, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków, Stołeczny Konserwator Zabytków, Biuro Edukacji, Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawy, Straż Miejska, WCIES, dyrektorzy szkół i innych placówek oświatowych, policja, Zakłady Gospodarowania Nieruchomościami, zarządy dzielnic czy organizacje pozarządowe.

Plany na przyszłość to między innymi utworzenie broszury internetowej dla wspólnot mieszkaniowych i ZGN-ów zawierającej zalecenia konserwatorskie, metody czyszczenia powierzchni zabytkowych oraz informacje o prawnej odpowiedzialności i karach dla wandali. Kampania obejmie również szkolenie ZGN-ów w zakresie usuwania bazgrołów oraz przeciwdziałania im, a także współpraca z policją i Strażą Miejską w obszarze monitoringu i zgłaszania incydentów.

W listopadzie natomiast, przeprowadzone zostaną badania społeczne dotyczące opinii mieszkańców na temat graffiti w Warszawie. Badania te zostaną przeprowadzone przez miejskie Biuro Strategii i Analiz na reprezentatywnej grupie osób.